Mabele eleki lola !

De aarde, stralender dan het paradijs

In een bewerking van In Koli Jean Bofane (Mbandaka, 1954), heeft Freddy Tsimba een ontmoeting met de dood, ‘Liwa’. Alles speelt zich af in een gevangeniscel tijdens de oorlog in Kisangani. Ze discussiëren. De kunstenaar bespreekt zijn leven en vooral zijn werk; hij maakt immers nieuwe figuren, mooier, krachtiger, dragers van leven en vrede. 

Vergeten door de tijd. Mannenlichamen, 2016. Recuperatiemateriaal, sleutels, lepels, vorken, scharen, kroonkurken, muizevallen en patroonhulzen. Collectie van de kunstenaar, Kinshasa - © Wonda-Mansia, Kinshasa, 2020.

 

Ter gelegenheid van de eerste tijdelijke tentoonstelling in het AfricaMuseum sinds de heropening in december 2018 nodigt het museum kunstenaar Freddy Tsimba uit Kinshasa uit voor een dialoog met de museumcollecties

Commissaris van de tentoonstelling is schrijver In Koli Jean Bofane.
Wetenschappelijke input met betrekking tot de selectie van etnografische objecten is van de hand van Henry Bundjoko, directeur van het Musée national de la République démocratique du Congo – Kinshasa.

DE TENTOONSTELLING

Jean Bofane, schrijver, auteur van Mathématiques congolaises (Actes Sud) en commissaris van de tentoonstelling, werpt een frisse blik op de kunst van Freddy Tsimba en brengt de spirituele kant van diens werk aan het licht. In de lijn van de traditionele meester-smeden vormt Freddy Tsimba het metaal van de conflicten om tot grondstof voor een nieuw verhaal
De pinksterkerken beloven het paradijs. Maar welk paradijs?
Voor Freddy Tsimba en Jean Bofane is het absoluut noodzakelijk zich te ontdoen van alle valse beloften. De aarde staat boven alles, zoveel is zeker. Ze is mooier dan het paradijs! De titel vloeit voort uit een conversatie met de kunstenaar, een verbeten optimist, die houdt van het leven en van schoonheid. 
De monumentale werken van Tsimba komen voor het eerst in dialoog te staan met de museumcollecties. De kunstenaar brengt op die manier hulde aan het werk van de klassieke smid en beeldhouwer. Tijdens deze bijzondere ontmoeting staan tweeëntwintig installaties van Freddy Tsimba oog in oog met dertig museumobjecten, waarvan het merendeel nog nooit vertoond is. 

DE KUNSTENAAR

Freddy Bienvenu Tsimba (Kinshasa, 1967) studeerde aan de Académie des Beaux-Arts de Kinshasa (departement monumentale kunst, 1989). Hij bewerkt brons en recuperatiemetalen. De Congolese kunstenaar is onafhankelijk en geëngageerd, fervent aanhanger van de mensenrechten, heel in het bijzonder van de rechten van de meest kwetsbaren, moeders en kinderen. Hij toont de tragiek van de oorlog en geweld doorheen de tijd. Maar hij is ook de spreekbuis van de vrede en veerkracht. Op een sublieme manier brengt hij een eerbetoon aan de vrouw en het leven. Vandaag is Freddy Tsimba een gekend en gewaardeerd kunstenaar in Kinshasa en op de internationale artistieke scène. Hij staat bekend voor zijn sculpturen uit hulzen en schietpatronen en voor zijn machete-huizen. De kunstenaar nam deel aan verschillende edities van de Biennale de Dakar (2002, 2006 en 2008) en aan collectieve tentoonstellingen zoals The Divine Comedy (2014), Kongo am Rhein (Basel, 2017) en Afriques Capitales (Lille, 2017), onder de bescherming van Simon Njami.
Freddy Tsimba was kunstenaar in residentie in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in 2016. Voor deze gelegenheid en voor de heropening van het museum realiseerde hij twee sleutelwerken: 
Centres fermés, rêves ouverts (Gesloten centra, open dromen), 2016. Acht figuren staan tegen de buitenmuur van het museum opgesteld. Deze reeks is een eerbetoon aan de vluchtelingen, die aan de grens worden afgewezen, en aan de slachtoffers van geweld, vroeger en nu. 
Ombres (Schaduwen), 2016. Freddy Tsimba gebruikt voor het eerst licht als medium. Hij herdenkt hier de Congolese slachtoffers van de kolonisatie. Dit werk bevindt zich in de Herdenkingszaal van het museum. 

DE COMMISSARIS

In Koli Jean Bofane (Mbandaka, 1954) is schrijver en commissaris van tentoonstellingen en woont sinds 1993 in België. Zijn werk is bekroond met talrijke prijzen en werd vertaald in verschillende talen. Hij publiceerde Pourquoi le lion n’est plus le roi des animaux, bij Gallimard Jeunesse in 1996; Mathématiques congolaises (2008), Congo Inc., Le testament de Bismarck (2014) en La Belle de Casa (2018) bij Actes Sud. Hij was commissaris van het festival Kongo am Rhein (Basel, 2017). Zijn werk gaat over de globalisering, sociaal en politiek geweld in de postkoloniale Afrikaanse gemeenschappen ‒ in het bijzonder Centraal-Afrika. Hij beschrijft Afrika als een laboratorium van de wereld, een concrete en marginale ruimte waar zijn personages op de realiteit botsen. Een van de personages van zijn volgend boek heet Freddy Tsimba. 

WEDSTRIJD VOOR MIDDELBARE SCHOLEN

Dit najaar liggen er meerdere ijzers in het vuur!
Het AfricaMuseum nodigt scholen met een afdeling metaalbewerking uit om hun eigen sculptuur toe te voegen aan de nieuwe expo Mabele eleki lola ! Een professionele jury selecteert de winnaar. Alle werken worden tentoongesteld. Wees er snel bij, want het aantal deelnemende scholen is beperkt.
Inschrijven & Reglement

 

Met de steun van

Logos-ExpoTsimba

 

 

 

Tijdelijke tentoonstelling

AfricaMuseum
Leuvensesteenweg 13, 3080 Tervuren