Jobs

Wetenschappelijk medewerker collectie-registratie & -ontsluiting

 

HET KONINKLIJK MUSEUM VOOR MIDDEN-AFRIKA
zoekt een
Wetenschappelijk medewerker collectie-registratie & -ontsluiting (m/v/x) 

CONTEXT

Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) in Tervuren is een van de tien federale wetenschappelijke instellingen die deel uitmaken van de POD Wetenschapsbeleid. Het beschikt over uitzonderlijke collecties. Zijn etnografische objecten uit Centraal-Afrika vormen een verzameling die uniek is in de wereld. Het omvat eveneens de volledige archieven van Henry Morton Stanley. De wetenschappers van het KMMA werken in zeer uiteenlopende domeinen van de mens-, aard- en dierkunde.

De dienst Archief- en Collectiebeheer zorg voor de collecties van het departement Culturele Antropologie en Geschiedenis. Voor de cel “Informatiebeheer” van deze dienst zoeken we een wetenschappelijk medewerker voor de registratie en ontsluiting van de collectie moderne Europese kunst.

FUNCTIE

De aangeworven kandidaat zal de volgende opdrachten uitvoeren:

  • Het invoeren van bestaande metadata over de collectiestukken (bv. vanop het oude steekkaartensysteem) in onze collectiedatabank
  • Het standaardiseren en homogeniseren van metadata volgens bestaande internationale standaarden zoals Spectrum en de richtlijnen van Archief- & Collectiebeheer

PROFIEL

  • Je hebt een master- of licentiaatsdiploma in de Kunstgeschiedenis. Ervaring met Afrikaanse kunst strekt tot aanbeveling.
  • Je hebt een goede kennis van de Afrikaanse geografie.
  • Je hebt minimum 1 jaar praktijkervaring met collectieregistratie in een erfgoedinstelling
  • Je hebt ervaring met het gebruik van een collectiebeheerspakket, bv. The Museum System, Adlib Museum, Museum+
  • Je werkt nauwgezet en met oog voor detail, zonder je in details te verliezen
  • Je kan zowel in teamverband als zelfstandig werken
  • Je kan op een gestructureerde en nauwgezette manier informatie verwerken in functie van bepaalde procedures, termijnen en prioriteiten
  • Je bent bereid te werken in een team en regelmatig overleg te plegen met collega’s.
  • Je hebt een goede kennis van het Frans en Engels, zowel mondeling als schriftelijk

WIJ BIEDEN

  • Een voltijds contract van bepaalde duur (3 maanden) als assistent (niveau SW1)
  • Een loon conform de barema’s van de federale overheid (minimumaanvangswedde: 36.613,99 EUR bruto geïndexeerd jaarsalaris)
  • Een interessante vakantieregeling
  • Gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer of fietsvergoeding
  • Een aangenaam werkkader binnen een dynamische werkomgeving en de mogelijkheid om nieuwe initiatieven uit te bouwen.

Ontdek alle informatie en voordelen over werken aan de federale overheid op FedWeb, het portaal van het federale personeel.

KANDIDATUUR

Gelieve je CV met begeleidende brief per e-mail te sturen naar HR-RH@africamuseum.be met als referentie S/COLLEC vóór 3/09/2018.

Enkel kandidaturen die beantwoorden aan het profiel en die binnen de voorziene termijn toegezonden worden, zullen worden aanvaard en beantwoord.

De interviews zullen plaats vinden tussen 5 en 11 september 2018.

Voor meer inlichtingen over:

 

Polyvalente onthaalmedewerkers

HET KONINKLIJK MUSEUM VOOR MIDDEN-AFRIKA
zoekt
polyvalente onthaalmedewerkers (m/v/x) 
Startbaanovereenkomst (van bepaalde duur)
Niveau C

CONTEXT

Op 1 december 2013 sloot het AfricaMuseum zijn deuren voor het publiek en ging een grote renovatie van start. De site is grondig van aanblik veranderd met het gerenoveerde museumgebouw en een nieuwe onthaalpaviljoen. Het AfricaMuseum is zich volop aan het voorbereiden op de heropening van het museum die voorzien is tegen december 2018.

FUNCTIE

Als polyvalente onthaalmedewerker ben je inzetbaar op diverse posten. Jouw taak is om de bezoeker/klant zijn/haar bezoek aan het museum zo vlot mogelijk te laten verlopen en om correctie informatie te verstrekken met het oog op een professioneel en kwalitatieve dienstverlening.

  • Als medewerker ontvangstbalie informeer je, assisteer je, verwelkom je en begeleid je de bezoekers/klanten.
    De volgende taken dienen vervuld te worden:
    • Je staat in voor het verwerken van de verkoop van toegangstickets
    • Je bent verantwoordelijk voor het verstrekken van een warme, prettige kassa ervaring
    • Je helpt bezoekers/klanten op een efficiënte en vlotte manier
    • Je neemt intern en extern telefoonverkeer aan
  • Als medewerker voor de planning-reservatiedienst ben je hét aanspreekpunt voor reservaties van (school) groepen voor educatieve en culturele activiteiten.
    De volgende taken dienen vervuld te worden:
    • Je boekt reservaties in, beantwoordt vragen, en stelt dagprogramma’s op
    • Je staat in voor een stuk van de administratie: verwerken van informatie in Excel, documenten klasseren, brochures verzenden, enz.
    • Je staat in voor de telefoondienst: verstrekt inlichtingen, registreert reservaties en bent permanent attent voor de noden van de bezoeker/klant

Kortom, je springt in waar nodig. Je takenpakket is bijzonder veelzijdig.  

PROFIEL

  • Je komt in aanmerking voor een startersbaan (jongeren minder dan 26  jaar)
  • Ervaring of studies in de toeristische/culturele sector is geen must. Je bent wel bereid om bij te leren.
  • Gezien de internationale omgeving waarin je terechtkomt is flexibiliteit en talenkennis (Nederlands/Frans/Engels) een must.
  • Je kan omgaan met een gezonde dosis stress en deadlines
  • Je kan vlot overweg met MS-Office toepassingen
  • Weekend- & avondwerk schrikken je niet af
  • Je bent communicatief sterk, je haalt energie uit menselijk contact en je hebt commerciële flair
  • Je bent georganiseerd, je werkt sterk projectmatig, zowel zelfstandig als in een team en je bent resultaat gedreven.
  • Je hebt oog voor detail en merkt snel als er iets verbeterd kan worden.
     

WIJ BIEDEN

  • Een startbaanovereenkomst van bepaalde duur (tot en met de laatste dag van het kwartaal waarin je 26 jaar wordt).
  • Een loon conform de barema’s van de federale overheid (minimum aanvangswedde niveau C1: 23.886,11 € bruto geïndexeerd jaarsalaris).
  • Een aangenaam werkkader binnen een dynamische werkomgeving
  • Alle nodige en relevante opleidingen
  • Interessante vakantieregeling 
  • Terugbetaling openbaar vervoer van en naar het werk of fietsvergoeding
     

KANDIDATUUR

Gelieve je CV met begeleidende brief per e-mail te sturen naar HR-RH@africamuseum.be met als referentie S/onthaal vóór 17/09/2018. 

Enkel kandidaturen die beantwoorden aan het profiel en die binnen de voorziene termijn toegezonden worden, zullen worden aanvaard en beantwoord.

De selecties zullen plaatsvinden op 25 en 28/09/2018.
 

Events & sponsoring medewerker

HET KONINKLIJK MUSEUM VOOR MIDDEN-AFRIKA
zoekt een
Events & Sponsoring medewerker (m/v/x) 
Startbaanovereenkomst (van bepaalde duur)
Niveau B

CONTEXT

Op 1 december 2013 sloot het AfricaMuseum zijn deuren voor het publiek en ging een grote renovatie van start. 
De site is grondig van aanblik veranderd met het gerenoveerde museumgebouw en een nieuwe onthaalpaviljoen. 
Het AfricaMuseum is zich volop aan het voorbereiden op de heropening van het museum die voorzien is tegen december 2018. Diverse openingsevenementen zijn voorzien vanaf september 2018.

FUNCTIE

Als Events & Sponsoring medewerker ben je inzetbaar op diverse posten.  Jouw taak is mee in te staan voor de  opvolging van diverse aspecten van de opening en sponsoring.

  • Als medewerker Events werk je actief mee aan de heropening van het museum.
    De volgende taken dienen vervuld te worden:
    • Je verzorgt locatiebezoeken van de faciliteiten van het congrescentrum aan potentiële klanten 
    • Je werkt bepaalde evenementen uit van A tot Z
    • Je zorgt voor de logistieke & administratieve voorbereiding en opvolging
    • Je coördineert op- en afbouw van evenementen 
    • Je motiveert en stuurt vrijwilligers in het onthaal- en eventteam aan
    • Je werkt nauw samen met uitbater museumrestaurant & museumshop
    • Je denkt mee aan acties om nieuwe klanten aan te trekken en om bestaande klanten voor het congrescentrum te fideliseren. 
    • Je staat mee in voor de logistieke organisatie van persconferenties en andere communicatie evenementen.
       
  • Als medewerker Sponsoring geef je administratieve ondersteuning bij het aantrekken van sponsors en de opvolging van de contracten.

Kortom, je springt in waar nodig. Je takenpakket is bijzonder veelzijdig.  

PROFIEL

  • Je komt in aanmerking voor een startersbaan (jongeren minder dan 26  jaar)
  • Je bent in het bezit van minstens een bachelor diploma in een relevante richting, bijv. Communication Management, Event Management, enz. 
  • Ervaring of studies in communicatie of in de toeristische/culturele sector is een pluspunt. 
  • Je bent bereid om bij te leren.
  • Gezien de internationale omgeving waarin je terechtkomt is flexibiliteit en talenkennis (Nederlands/Frans/Engels) een must.
  • Je kan omgaan met een gezonde dosis stress en deadlines
  • Je kan vlot overweg met MS-Office toepassingen
  • Weekend- & avondwerk schrikken je niet af
  • Je bent communicatief sterk, je haalt energie uit menselijk contact en je hebt commerciële flair
  • Je bent georganiseerd, je werkt sterk projectmatig, zowel zelfstandig als in een team en je bent resultaat gedreven.
  • Je hebt oog voor detail en merkt snel als er iets verbeterd kan worden.
     

WIJ BIEDEN

  • Een startbaanovereenkomst van bepaalde duur (tot en met de laatste dag van het kwartaal waarin je 26 jaar wordt).
  • Een loon conform de barema’s van de federale overheid (minimum aanvangswedde niveau B1: 28.119,81 € bruto geïndexeerd jaarsalaris).
  • Een aangenaam werkkader binnen een dynamische werkomgeving
  • Alle nodige en relevante opleidingen
  • Interessante vakantieregeling 
  • Terugbetaling openbaar vervoer van en naar het werk of fietsvergoeding
     

KANDIDATUUR

Gelieve je CV met begeleidende brief per e-mail te sturen naar HR-RH@africamuseum.be met als referentie S/events vóór 27/08/2018. 

Enkel kandidaturen die beantwoorden aan het profiel en die binnen de voorziene termijn toegezonden worden, zullen worden aanvaard en beantwoord.

De selectie zal plaatsvinden op 04/09/2018.
 

Technicus digitalisatie

HET KONINKLIJK MUSEUM VOOR MIDDEN-AFRIKA
werft aan
een technicus ‘digitalisatie’ (m/v/x)
Startbaanovereenkomst van bepaalde duur


CONTEXT 

In het kader van een federaal project rond digitalisering van gegevens is de dienst “Natuurlijke risico’s (en cartografie)” van het Koninklijk Museum voor Midden Afrika op zoek naar drie technici om het inscannen van de archieven te verzekeren.
De cartotheek van de dienst Cartografie van het departement Aardwetenschappen bevat meer dan 20.000 kaarten omtrent Afrikaanse landen.  In het kader van het vergemakkelijken van de toegang tot deze collectie, gaat de dienst over tot een systematische digitalisering van deze collectie.  Twee technici zullen in deze dienst werken aan het inscannen van de kaarten en aan de invoer van metadata in een databank.
Het departement beheert daarnaast geologische archieven.  Deze archiefdossiers omvatten beschrijvende steekkaarten, kaarten en plannen.  Eén technicus zal instaan voor het digitaliseren van deze dossiers.


FUNCTIE

  • De kandidaten zullen de volgende opdrachten uitvoeren: 
  • De archiefdossiers voorbereiden voor digitalisatie
  • De kaarten/fiches voorbereiden voor digitalisatie (met eventuele kleine herstellingen);
  • Inscannen van de kaarten/fiches met behulp van een A0 rol- of vlakbedscanner volgens de vastgelegde richtlijnen, de files correct benoemen en opslaan op de juiste plaats;
  • Invoeren van de metadata in Access of Excel. 

PROFIEL

  • Je beschikt over een diploma van hoger secundair onderwijs.
  • Je bent jonger dan 26.
  • Je bent bereid om repetitief werk uit te oefenen.
  • Je werkt zeer precies en hebt oog voor details. 
  • Je hebt een goede kennis van het Frans.
  • Je hebt een goede kennis van Excel en/of Access.

WIJ BIEDEN

  • Een voltijds contract van bepaalde duur voor 3 maanden.
  • Een loon conform de barema’s van de federale overheid (minimum aanvangswedde C1: 23.886,11 EUR bruto geïndexeerd jaarsalaris).
  • Een interessante vakantieregeling.
  • Gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer of fietsvergoeding.
  • Een aangenaam werkkader in een dynamische werkomgeving.
  • Ontdek alle informatie en voordelen over werken aan de federale overheid op FedWeb, het portaal van het federale personeel.

KANDIDATUUR

Gelieve je CV met begeleidende brief per e-mail te sturen naar HR-RH@africamuseum.be met als referentie S/CARTO voor 27 augustus 2018. 

Enkel kandidaturen die beantwoorden aan het profiel en die binnen de voorziene termijn toegezonden worden, zullen worden aanvaard en beantwoord. Interviews zullen vermoedelijk plaatsvinden in de eerste helft van september 2018.

Voor meer inlichtingen over: