Projects

Zomerschool Historisch denken
Historisch denken neemt een centrale positie in het Vlaamse geschiedenisonderwijs in. Tijdens deze zomerschool onderzoeken we op welke manieren we het historisch denken van jongeren concrete kunnen aanscherpen in de lessen geschiedenis. Korte lezingen door experten, getuigenissen, intervisies, uitwisseling van ervaringen, vaststellingen uit geschieddidactisch onderzoek, reflectie, debatten, museum- e.a. bezoeken, analyse van (goede) prakijken uit binnen- en buitenland wisselen elkaar doorheen de drie dagen voortdurend af. Via dit aanbod willen we de vijf kerncomponenten van historisch denken diepgaand verkennen en begrijpen. Historisch denken begint met het (1) stellen vanvragen waarin het verleden betrokken is. Vervolgens wordt zo’n vraag enerzijds in een (2) bredere historisch context (een referentiekader) gesitueerd, en anderzijds worden (3) historische bronnen geselecteerd om tot een antwoord op de vraag te komen. Op basis van die kritische bronnenstudie komt een (4) beargumenteerde historische beeldvorming tot stand. Een wetenschappelijk onderbouwd historisch denken wordt uiteindelijk geacht bij te dragen tot (5) historisch-bewust handelen. Historisch denken gebeurt nooit in het ijle; het wordt aangeleerd en aangescherpt doorheen de analyse van historische fenomenen. In deze zomerschool staat het Belgisch-Congolese koloniale verleden centraal. Het is aan de hand van die inhoudelijke focus dat we historisch denken verkennen. Tegelijk laat ze toe na te denken over het binnenbrengen van meerdere (meer dan enkel eurocentrische) perspectieven, om te komen tot een echte interculturele geschiedenis. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika deelt met de deelnemers van de zomerschool haar expertise over de studie van verleden en heden van Congo. Wetenschappers van het KMMA brengen niet alleen inhoudelijke inzichten, maar gaan ook dieper in op de analyse van het beschikbare, gevarieerde bronnenmateriaal, en op een niet-Westers referentiekader. Hun netwerk laat tevens toe levende getuigen aan het woord te laten.

Principal investigators:

Dates:

2018 2018

External collaborators:

Karel Van Nieuwenhuyse (KULeuven)