Personeelslijst
Maarten Couttenier
Geschiedenis
Historisch denken neemt een centrale positie in het Vlaamse geschiedenisonderwijs in. Tijdens deze herfstschool onderzoeken we op welke manieren we het historisch denken van jongeren concreet kunnen aanscherpen in de lessen geschiedenis. Korte lezingen door experten, getuigenissen, intervisies, uitwisseling van ervaringen, vaststellingen uit geschieddidactisch onderzoek, reflectie, debatten, museumbezoek, analyse van (goede) praktijken uit binnen- en buitenland wisselen elkaar doorheen de drie dagen voortdurend af. Via dit aanbod willen we de vijf kerncomponenten van historisch denken diepgaand verkennen en begrijpen. Historisch denken begint met het (1) stellen van vragen waarin het verleden betrokken is. Vervolgens wordt zo’n vraag enerzijds in een (2) bredere historisch context (een referentiekader) gesitueerd, en anderzijds worden (3) historische bronnen geselecteerd om tot een antwoord op de vraag te komen. Op basis van die kritische bronnenstudie komt een (4) beargumenteerde historische beeldvorming tot stand. Tevens laat ze (5) kritische reflectie toe op de complexe relatie verleden-heden-toekomst. Historisch denken gebeurt nooit in het ijle; het wordt aangeleerd en aangescherpt doorheen de analyse van historische fenomenen. In deze herfstschool staat het Midden-Afrikaanse en vooral Belgisch-Congolese koloniale verleden centraal. Het is aan de hand van die inhoudelijke focus dat we historisch denken verkennen. Tegelijk laat ze toe na te denken over het binnenbrengen van meerdere (meer dan enkel eurocentrische) perspectieven, om te komen tot een echte interculturele geschiedenis. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika deelt met de deelnemers van de herfstschool haar expertise over de studie van verleden en heden van Congo. Wetenschappers van het KMMA brengen niet alleen inhoudelijke inzichten, maar gaan ook dieper in op de analyse van het beschikbare, gevarieerde bronnenmateriaal en op een niet-westers referentiekader.