Wetenschappelijk nieuws

• Juni 2024

Op 30 mei bespraken wetenschappers van de federale wetenschappelijke instellingen in het Koninklijk Meteorologisch Instituut hoe lokale gemeenschappen kunnen bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek via burgerwetenschap. Om deze gemeenschappen te betrekken, moeten wetenschappers slimme en empathische benaderingen bedenken - een taak die onderzoekers dwingt om hun wetenschappelijke methoden voortdurend te herzien. Zes concrete projecten lieten ons verschillende manieren zien waarop onderzoeksteams de uitdaging aangingen.

• Mei 2024

Vandaag vieren we Biodiversiteitdag! De Afrikaanse diversiteit aan diersoorten en ecosystemen is bijzonder rijk en van wereldbelang. Met het oog op een grondigere kennis van de Afrikaanse biodiversiteit bestuderen we de opbouw en de functie van hout, net als de rol van de bomen en de fauna in uiteenlopende Afrikaanse ecosystemen.

• Mei 2024

Meer dan 15 jaar al organiseert het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika trainingscursussen over vliegen (Diptera). Deze opleidingen werden aanvankelijk georganiseerd in Tervuren, België, met een focus op schadelijke fruitvliegensoorten (Tephritidae). De laatste 10 jaar vonden de cursussen plaats in Afrika en omvatten ze ook opleidingen over vliegenfamilies die een belangrijke rol spelen in bestuiving, zoals zweefvliegen (Syrphidae), neusvliegen (Rhiniidae) en langtongvliegen (Nemestrinidae).

• April 2024

Het project Colonial Sources (CoSo) wil een digitaal platform ontwikkelen als toegangspoort tot archieven en kennis over het gedeeld Belgisch, Burundees, Congolees en Rwandees koloniaal verleden. Het CoSo-portaal zal voor het eerst bestaande maar vooralsnog versnipperde collecties en informatie m.b.t. de Belgische koloniale periode samenbrengen op één plaats. Hier bovenop zal het ook educatieve dossiers aanbieden op basis van courante vragen over het Belgisch kolonialisme. Het platform richt zich zowel op onderzoekers als op een breed publiek.

• April 2024

Begin dit jaar verscheen bij Routledge het nieuwste boek van Maarten Couttenier: Anthropology and Race in Belgium and Congo (1839-1922). Dit werk onderzoekt de geschiedenis van de Belgische fysische antropologie in de lange 19de eeuw en toont aan hoe het idee ‘ras’ zowel vorm gaf aan verschillende vormen van Europees nationalisme als aan imperialisme tijdens vroegere en latere Belgische (pogingen tot) kolonisatie.

• Maart 2024

Op deze bijzondere dag zetten we onze dierbare collega en wetenschapper in de kijker: Caroline Michelier, verbonden aan het departement Aardwetenschappen!

• Februari 2024

Het AfricaMuseum was een van de zeven partners in het HOME-project, een onderzoeksproject naar menselijke resten in Belgische collecties. Dit artikel licht de bijdragen van het AfricaMuseum en de conclusies van het HOME-project toe.

• Januari 2024

Baanbrekend onderzoek in de Kongo Central-provincie van de Democratische Republiek Congo heeft de cruciale rol onderstreept van op de natuur gebaseerde oplossingen bij het beperken van de klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit.

• Oktober 2023

Herkomstonderzoek naar niet-westers erfgoed in Europa is een must geworden op het vlak van museologie en cultuurbeleid. Toch heeft nog geen enkel wetenschappelijk werk de collecties van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren (België) in hun geheel onderzocht.

• Juli 2023

De reeks is de opvolger van de ‘Cahiers du CEDAF’ (1971-1992) en verschijnt sinds 1993 op regelmatige basis. Het gaat om werken in gezamenlijke uitgave van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika en L’Harmattan (Parijs). Het 100e volume, dat samenvalt met de 30e verjaardag van de reeks, gaat over huwelijksvieringen in Afrika.