Anthropology and Race in Belgium and Congo (1839 - 1922)

Begin dit jaar verscheen bij Routledge het nieuwste boek van Maarten Couttenier: Anthropology and Race in Belgium and Congo (1839-1922). Dit werk onderzoekt de geschiedenis van de Belgische fysische antropologie in de lange 19de eeuw en toont aan hoe het idee ‘ras’ zowel vorm gaf aan verschillende vormen van Europees nationalisme als aan imperialisme tijdens vroegere en latere Belgische (pogingen tot) kolonisatie. Antropologen verzamelden niet alleen menselijke resten, maar voerden ook metingen uit, namen foto’s en maakten plaasteren afdrukken. De idee dat deze methoden zouden leiden tot de constructie van afgebakende rassen, bleek uiteindelijk ijdel. Hun pogingen droegen echter wel bij tot de creatie van stereotypen en het opdelen van mensen op basis van fysieke kenmerken zoals huidskleur. De gevolgen daarvan laten zich voelen tot op vandaag.

Maarten Couttenier is antropoloog en historicus en is verbonden aan de dienst Geschiedenis  van het AfricaMuseum. Eerder publiceerde hij o.a. Als muren spreken. Het museum van Tervuren 1910-2010 (2010) en Congo tentoongesteld. Een geschiedenis van de Belgische antropologie en het museum van Tervuren (1882-1925) (2005). Hij was een van de curatoren van de tentoonstelling Mensentuin. Koloniale tentoonstellingen wereldwijd (2021-2022).

Koop het boek nu via https://www.routledge.com