Weergaloze kunst

Tijdelijke tentoonstelling

 

In deze zaal geven vier vitrines een veelzeggend overzicht van de artistieke productie van maskers, beelden, ivoorsnijwerk en gebruiksvoorwerpen. De verzamelde stukken komen bijna allemaal uit Congo en dateren voornamelijk uit de 19e en vroege 20e eeuw.

Andere vitrines kaarten specifiekere thema’s aan, met een beslist kunsthistorische insteek.
Sommige vitrines moeten bijvoorbeeld de Afrikaanse kijk op schoonheid beter belichten. Andere ruimtes bieden dan weer inzicht in de manier waarop de Belgische aanwezigheid in Congo bepaalde aspecten van de productie en verkoop van beelden heeft beïnvloed.
Op nog een andere plek in de zaal reiken onderzoekers een alternatief aan voor de etnografische studie van materiële Afrikaanse culturen, door de discipline van de Afrikaanse kunstgeschiedenis uit te diepen.

Belgische pioniers als F. M. Olbrechts (voormalig directeur van het KMMA) leverden een aanzienlijke bijdrage tot die benadering, die tot een stilistische en iconografische analyse van de Afrikaanse kunst heeft geleid, maar vooral ook oog had voor de kunstenaar, de mens achter het voorwerp.

 

cover boekje van de expo

 

Boekje van de expo
Het bezoek van de tentoonstelling gebeurt aan de hand van een boekje, beschikbaar in het Nederlands, Frans, Engels en Duits.
Het boekje is beschikbaar in de zaal.
Na bezoek worden de bezoekers gevraagd het boekje terug op zijn plaats te leggen.
Hoe gebruik je dit boekje?
Elk nummer op de vitrines verwijst naar een pagina.

  • Het nummer bovenaan de vitrine verwijst naar een thema.
  • Het nummer onderaan de vitrine verwijst naar informatie

Download gratis het boekje in het Nederlands (pdf - 2,3 MB)

Cover book Weergaloze kunst

 

Weergaloze Kunst. Betoverende objecten uit het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika

Reeks “Collecties van het KMMA”, special issue
Gepubliceerd door BAI en het KMMA, Gezamelijke uitgave met Philippe de Moerloose
ISBN : 978-9-0858-6775-3
25 €

Bestellen

 

Deze tentoonstelling is opgebouwd met de steun van Philippe de Moerloose.