S+T+ARTS Afropean Intelligence 2025

Op het kruispunt van kunst / wetenschap / nieuwe technologieën wil de Europese S+T+ARTS Afropean Intelligence ruimtes creëren voor reflectie en experimenten door middel van een gezamenlijke aanpak van 11 culturele organisaties uit Afrika en Europa.

Afropean Intelligence is een programma van tien residenties in vijf landen van het continent (Nigeria, Egypte, Tunesië, Zuid-Afrika en de Democratische Republiek Congo) dat tot doel heeft het gebruik van AI kritisch te onderzoeken door de impact ervan in kaart te brengen en de uitdagingen ervan in lokale contexten collectief aan te pakken. Door CCI-experts, kunstenaars, technologen en wetenschappers samen te brengen, bevordert het project een reflexieve interculturele dialoog door middel van artistieke innovatie en werpt het een kritische blik op technologieën zoals (generatieve) AI.

Het AfricaMuseum sluit zich aan bij het programma en financiert artistieke residenties op het Afrikaanse continent, meer bepaald in de Democratische Republiek Congo, met lokale actoren: Académie Des Beaux-Arts en Krithika Artprojects, beide gevestigd in Kinshasa. 

Door deze elkaar kruisende stemmen, in een context waarin kunstmatige intelligentie een exponentiële plaats inneemt en onvermijdelijk het gezicht van de samenlevingen van morgen zal bepalen, wil S+T+ARTS Afropean Intelligence Afro-Europese verhalen in vraag stellen en een mondiaal humanistisch discours bevorderen.

Een project gefinancierd door de Europese Unie als onderdeel van het S+T+ARTS-initiatief.
Consortium: GLUON (BE), CHRONIQUES (FR), Ars Electronica (AT) and AfricaMuseum (BE). In samenwerking met Academy of Fine ARTS Kinshasa (CD), B’sarya for Arts (EG), Fak’ugesi | Tshimologong (ZA), Gallery of Code (NG), INTERFERENCE (TN) en Krithika Art Projects (CD).
 

CHALLENGES

  • Mahoutondji Kinmagbo

    Challenge #8: The Memory Performer 

    The Memory Performer van Mahoutondji Kinmagbo is een artistiek project dat de traditionele Luba-geheugentablet, de Lukasa, opnieuw uitvindt als een digitaal apparaat. Het project heeft tot doel de cultuur en het gemeenschapsgeheugen in DRC te behouden door middel van kunstmatige intelligentie. 

    Zijn werk bestaat uit een 3D-replica van een Lukasa die is uitgerust met touchsensoren en is aangesloten op een game-engine. Door interactie met de tablet activeren gebruikers verhalen die zijn geïnspireerd op de mondelinge traditie van de Luba. Mahountondji wil hedendaagse, stedelijke uitdagingen aanpakken door gebruik te maken van deze verhalen, verteld door een 3D-personage. Dit project bevindt zich op het snijvlak van AI en cultureel behoud. Het transformeert herinneringspraktijken in levendige culturele voorstellingen en biedt een nieuwe vorm van belichaamde en collaboratieve digitale ervaring.

  • Mélisa Kayowa

    Challenge #9: TERRITOIRE TISSÉS: Kuba Royal Art between Tradition and (R)evolution

    Territoires tissés (Geweven territoria) van Mélisa Kayowa is een project dat de reizen en trajecten van verschillende Congolese kunstvoorwerpen volgt sinds hun contact met het Westen. 

    Haar project richt zich met name op de voorouderlijke technieken van Kuba-wandtapijten en Ndop, gebeeldhouwde portretten van verschillende Kuba-koningen die de genealogie van het koninkrijk weergeven. Ze maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om de afwezigheid in DRC te onderzoeken van bepaalde originele kunstvoorwerpen die bewaard worden in etnografische musea en enkele privécollecties in het Westen, evenals de relaties die ze nu hebben met hun oorspronkelijke gemeenschappen. AI wordt in dit project gebruikt om de herinnering van het Kuba-volk te helpen reconstrueren en archiveren voor huidige en toekomstige generaties.

  • Chinedum Muotto

    Challenge #10: Mobility as Memory

    Mobility as Memory van Chinedum Muotto is een creatief onderzoeksproject dat een nieuwe kijk biedt op hoe mensen zich door de stad Kinshasa verplaatsen – niet alleen als vervoer, maar ook als een krachtige manier om te herinneren. 

    Veel van de wegen en bouwwerken in Kinshasa zijn gebouwd tijdens de koloniale tijd, met als doel mensen te controleren in plaats van hun vrijheid te ondersteunen. Chinedums project kijkt onder die wegen om oudere, verborgen paden te vinden – voorouderlijke voetpaden, spirituele routes en marktrhythmes die ooit de stad vormden. In plaats van satellieten of verkeersgegevens te gebruiken, traint hij kunstmatige intelligentie op verhalen, liederen en geluiden die van generatie op generatie zijn doorgegeven – waardoor AI een instrument voor cultureel geheugen wordt. Het resultaat is een ‘levende kaart’: een digitaal kunstwerk dat verschuift en beweegt, en vergeten routes en sacrale kennis onthult.

 

RESIDENCES

  • ABA-KIN

    Académie des Beaux-Arts, Kinshasa, DRC

    De Académie des Beaux-Arts van Kinshasa, afgekort ABA-KIN, is een openbare instelling voor hoger onderwijs en universiteit in de Democratische Republiek Congo, opgericht in 1943. Ze is gespecialiseerd in opleidingen in beeldende en grafische kunsten. 

    De studenten van de Académie des Beaux-Arts van Kinshasa worden opgeleid om te kunnen denken, ontwerpen en kunstwerken te creëren door de uitdagingen aan te gaan die de onze zijn. Op wetenschappelijk vlak krijgen ze een interdisciplinaire opleiding waarin de menswetenschappen en sociale wetenschappen een belangrijke plaats innemen. Op artistiek vlak maken de studenten kennis met esthetische waarden aan de hand van hedendaagse realiteiten, zodat ze traditionele, moderne en hedendaagse technieken in de kunst onder de knie krijgen en hun kritische zin en creatieve verbeelding aanscherpen.

    ACADÉMIE DES BEAUX-ARTS


    Av. Pierre Mulele, Ex. 24 novembre, C/Gombe, Kinshasa, Republique Démcratique du Congo

    Facebook/Instagram: @academie_des_beaux_arts_de_kin
     

  • Krithika

    Krithika Artprojects, Kinshasa, DRC 

    Krithika ArtProjects is een initiatief, gevestigd in Kinshasa, dat kunst en wetenschap intrinsiek met elkaar verbindt. Het is de implementatie van de vertakkingen van het domein van de hedendaagse “kunstkritiek”, waaronder: begeleiding, opvolging, evaluatie en bemiddeling. Er staan verschillende perspectieven op de agenda, waaronder: wetenschappelijk onderzoek en publicaties, het organiseren van tentoonstellingen, het organiseren van conferenties, het begeleiden van kunstenaars, het organiseren van masterclasses, diverse soorten artistieke presentaties, enz. Het uiteindelijke doel is om een onderzoekscentrum op te richten in Kinshasa, een plek waar kunstenaars, intellectuelen en theoretici samenkomen om na te denken over kunst en de kunstscene in Kinshasa, Congo, Afrika en zelfs de hele wereld.

    KRITHIKA ARTPROJECTS 

    Avenue Tele 2,numéro 25B, commune de Lemba/terminus; Kinshasa, RDCongo.
     

    Facebook/Instagram/Youtube: @krithikaartprojects 
     

.STARTS 2025 logos