Lenyema Okiteke in residentie
Drummer-percussionist en studiomuzikant Lenyema Okiteke (°1995, DR Congo) is een componist van experimentele muziek die woont en werkt in Lubumbashi. Gediplomeerd in de Latijnse filosofie aan de universiteit van Lubumbashi is hij als muzikant autodidact. Zijn muziek bevindt zich vandaag op de grens tussen ritme en herinnering. Geobsedeerd door zijn jeugdherinneringen, vertelt hij het verhaal van zijn vader, een Tetela-handelaar in centraal Congo die al zijn vrije tijd besteedde aan zijn zoon Luba-percussie aanleren. Lenyema's inleving in het verhaal van zijn vader is geen strijd, maar een samensmelting van zijn muziek en zijn verbeelding. Lenyema’s hypothese in verband met het parcours van zijn vader, die hij meer antropoloog dan handelaar beschouwt, stelt hem in staat de autochtone postkoloniale handelssystemen te vergelijken met die van de multinationals die vandaag in zijn land aanwezig zijn. Via het gebruik van geluidsarchieven verkent hij complexe ritmische atmosferen gebaseerd op experimentele compositietechnieken, zoals minimalisme en electroakoestiek. Door in zijn composities complexe ritmische signaturen "7/8, 5/4, 6/8" te gebruiken - die over het algemeen een ontmoeting vormen tussen de archieven en zijn ritmische patronen - legt Lenyema de nadruk op het ongemak of onbehagen, zowel mentaal als lichamelijk (pulsatie), dat deze signaturen kunnen opwekken. Zijn ritmische en compositorische experimenten vermengen zich tot een ‘onconventionele’ artistieke performance die ingaat tegen de algemene culturele stereotypen en de bewuste neiging om het Congolese culturele muzikaal erfgoed te beperken tot folklorisatie of categorisering.
RHYTHMIC TRACES
Door middel van dit onderzoeks- en creatieproject benadert Lenyema de Luba-klankarchieven in de collecties van het AfricaMuseum op twee manieren: enerzijds als sociologisch instrument, door zijn hypotheses in verband met de carrière van zijn vader te confronteren met de al dan niet fictieve verhalen waarmee ze gepaard gaan; en anderzijds als muzikaal object, door gebruik te maken van de interacties die kunnen voortvloeien uit de confrontatie tussen zijn ritmische experimenten - gericht op polyritmie, het gebruik van complexe ritmes - en de waarde, zowel technisch als esthetisch, die deze geluidsobjecten dragen. Rhythmic traces is voor Lenyema ook een terugkeer naar het koloniale verleden en een oefening om te begrijpen in welke context deze objecten de westerse ruimte binnenkwamen en wat de al dan niet natuurlijke bedoelingen van de musicologen waren bij het vastleggen van de composities. Rhythmic traces moet begrepen worden als een episodisch onderzoek van de sociomusicologische grondslagen van de Luba-geluidsarchieven; grondslagen die beschouwd worden als een vertrekpunt van waaruit een verband kan worden gelegd met een uitgewist of verlaten geheugen.
Wetenschappelijke leiding van de residentie: Rémy Jadinon (AfricaMuseum).
In samenwerker met Q-02.
Creatie van het werk Rythmic Traces tijdens de residentie:
De muzikanten: Lenyema Okiteke op drums, Koffi Sadjo Hetsu op keyboards en Daniel Guedegbe op basgitaar en synthesizers.
Opname en montage: Bilal Lamarti.
Geluidsopname: Ludo Engels.
Volg Lenyema Okiteke op sociale media: