Geschiedenis en erfgoed, een feministische verkenning

Voor deze tweede sessie richten we ons op twee onderzoeksprojecten die de feministische benadering van het Belgische en wereldwijde artistieke en historische erfgoed benadrukken.

Het project Sites of feminist memory heeft tot doel een crowd-sourced kaart te maken van alle gedenkmonumenten van de vrouwenkiesrechtbeweging wereldwijd.

Het project GENDER (Het dragen van genderbrillen: naratieven en verhalen in het museum) is ontworpen om een van de belangrijkste zorgen van onze samenleving aan te pakken, waarvan museumruimtes integraal onderdeel zijn: reflectie op genderkwesties en representaties (sociale geslachten en seksualiteiten). Het beoogt een significante bijdrage te zijn aan de reflectie over genderkwesties op het gebied van beeldende kunst, door een academische benadering te combineren met een praktische en maatschappelijke dimensie.

Sprekers

Dr. Marc Calvini-Lefebvre, Universitair docent en promotor van het project Sites of feminist memory, lid van het Laboratorium voor studies en onderzoek naar de Engelssprekende wereld, Aix-Marseille Universiteit

Alice Lemaître, Masterstudent Culturele Studies, betrokken bij het project Sites of feminist memory, Aix-Marseille Universiteit

Dr. Audrey Lasserre, Onderzoeker bij het FED-tWIN-project GENDER, UCLouvain en Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, België, lid van het CERTA, Centrum voor onderzoek naar kunsttheorie