De Waarheidscommissie

7 en 8 december 2018, Belgische senaat, Brussel

Op 7 en 8 december brengt Action Zoo Humain, de performancegroep en het theatergezelschap rond Chokri Ben Chikha, de voorstelling De Waarheidscommissie. Antropologen en historici van het KMMA verleenden hun medewerking aan de voorstelling.

De Waarheidscommissie houdt het midden tussen een performance, een theatervoorstelling en een echte waarheidscommissie. In de commissie wordt de tentoonstelling van mensen uit ‘exotische’ landen, voornamelijk Belgisch-Congo, op de Brusselse wereldtentoonstellingen in 1958, nu 60 jaar geleden, bestudeerd. Is de zoo humain  en het mechanisme van stereotiepe beeldvorming dat ermee gepaard gaat nog altijd actueel vandaag? In De Waarheidscommissie stelt Action Zoo Humain zich luidop de vraag of vele maatschappelijke discussies vandaag hun oorsprong niet kennen in dit specifiek hoofdstuk van de Belgische koloniale geschiedenis. Historici, artiesten en getuigen gaan op zoek naar de waarheid.