Prisca Tankwey & Paulvi Ngimbi

Prisca Tankwey werd geboren in 1997 in Kinshasa (DRC). Ze behaalde een masterdiploma in beeldende kunst/schilderkunst aan de Académie des Beaux-Arts in Kinshasa in 2019.

Paulvi Ngimbi werd geboren in 1997 in Kinshasa (DRC). Hij behaalde zijn masterdiploma beeldhouwen aan de Académie des Beaux-Arts de Kinshasa in 2019.

Sinds 12 oktober zijn beide kunstenaars in residentie in het AfricaMuseum. Zij zijn ook docent aan de Academie voor Schone Kunsten in Kinshasa. Prisca is assistente van DG Henri Kalama en leidt de afdeling schilderkunst, terwijl Paulvi de afdeling beeldhouwkunst leidt.

Beiden zijn opgegroeid in een land dat gekenmerkt wordt door het christendom en religieuze symbolen zijn erg belangrijk in Kinshasa. Deze symbolen, die als heilig worden beschouwd, stammen voornamelijk af van het christendom en het koloniale tijdperk. Tegelijkertijd hebben traditionele symbolen en vormen van artistieke expressie uit het prekoloniale tijdperk een negatieve connotatie in het hedendaagse christelijke Kinshasa. Daarom behandelen ze in hun artistieke werk thema's als koloniale en hedendaagse Congolese christelijke tradities.

Sinds hun aankomst in het museum verkennen zij meerdere onderzoeksterreinen. Zij hebben een bredere belangstelling voor de collecties van het museum en de manier waarop collecties worden gepresenteerd, gedeeld, tentoongesteld en besproken. Daarom kregen zij toegang tot verschillende collecties. Ook hebben zij een grote interesse in het begrip 'herkomststudies', dat niet hetzelfde blijkt te betekenen in België en de DRC. Als gevolg vonden vele onmoetingen met onderzoekers van het AfricaMuseum plaats.