Sinds 2005 vindt er elk jaar een uitgebreide stage over het gebruik van FishBase en over vistaxonomie plaats in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA). Deze drie maanden durende opleiding gaat afwisselend door in het Frans en in het Engels. De stage is bedoeld voor vijf Afrikaanse wetenschappers met interesse en ervaring in Afrikaanse zoet- en brakwatervissen.
Doelen
- FishBase ontdekken en leren informatie terug te vinden in deze databank;
- verbeteren van praktische vaardigheden en aanscherpen van theoretische kennis met betrekking tot vistaxonomie;
- doorgeven van de verworven kennis en vaardigheden aan nieuwe, lokale gebruikers van FishBase en aan studenten van de thuisinstelling;
- bijdragen aan het aanvullen en actualiseren van de informatie in FishBase, en aan het stimuleren van het gebruik van deze databank.
Inhoud
De 'FishBase en vistaxonomie' stage bestaat uit drie grote onderdelen:
A. FishBase
Tijdens interactieve sessies wordt het encyclopedische karakter van FishBase en het praktisch gebruik van FishBase-gegevens toegelicht. Volgende onderwerpen komen hierbij aan bod:
- het ontstaan van FishBase;
- de bijdrage van het KMMA aan FishBase;
- een analyse van de verschillende thema's die in FishBase aan bod komen zoals nomenclatuur, zoogeografie, trofische ecologie, visserij en aquacultuur, enz.;
- FishBase-toepassingen zoals de identificatietoepassing, distributiekaarten, voedselpyramides en de berekening van life-history parameters.
Door middel van praktische oefeningen krijgen de stagiairs tenslotte ook de kans om zelf de veelzijdigheid van FishBase te ontdekken. Deze oefeningen zullen, net als de PDF's van de theoretische lessen, binnenkort op deze pagina te downloaden zijn.
B. Vistaxonomie
Dit onderdeel van de stage bestaat uit theoretische lessen over de systematiek van vissen, taxonomische principes, statistische analyses van morfometrische en meristische data en het correct verzamelen, bewaren en beheren van specimens voor een referentiecollectie.
Het praktische gedeelte omvat een wekelijkse identificatieoefening ('vis van de week'). Aan de hand van deze oefening leren de stagiairs te werken met identificatiesleutels, literatuur en de karakteristieken die belangrijk zijn voor de identificatie van bepaalde vistaxa.
C. Case study
Tijdens de case study zetten de stagiairs de theorie van de twee voorgaande onderdelen om in de praktijk en voeren ze individueel een taxonomische studie uit van een bepaalde groep waarvoor taxonomische problemen gekend zijn. De case study omvat:
- het meten van specimens;
- het beheren en analyseren van gegevens;
- een kritische interpretatie van de resultaten;
- het neerschrijven en presenteren van de finale resultaten.
Het lesmateriaal van voorbije cursussen is hier beschikbaar voor download:
> download het cursusmateriaal