Personeelslijst
Rémy Jadinon
Cultuur & Maatschappij
ReSoXy
ReSoXy is een project om de muziekpraktijk van de manza-xylofoon, een vergeten muziekinstrument van de traditionele leiders en notabelen van het Azande-volk in het noorden van de Democratische Republiek Congo (DRC), opnieuw te onderzoeken, nieuw leven in te blazen en te herscheppen. De instrumenten werden aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de kolonisatie door Belgische expeditievoerders en etnografen verworven voor het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren, België (KMMA), en zijn sindsdien de stille getuigen van het verstoorde culturele erfgoed en de kolonisatie. Het project heeft tot doel een 'ander hetzelfde' voor de instrumentencollectie te creëren en de hedendaagse betekenis van deze objecten en gemeenschappen, die door de kolonisatie onherroepelijk zijn uitgewist en hervormd, te herstellen. We zullen ons concentreren op een driehoekige interdisciplinaire methodologie om de instrumentencollectie weer tot leven te brengen met creatieve en participatieve benaderingen, waaronder muziekexperimenten (muzieksampling, het bouwen van replica's en historische geluidsopnames), participatieve creatieve acties (co-creatie en co-experimenten met bron- en diasporagemeenschappen, onderzoekers, studenten en muzikanten in Europa) en etnografie (archiefonderzoek, interviews en veldstudies). Naast het nieuw leven inblazen van vergeten instrumenten, zal het project een impact hebben op de academische wereld en het grote publiek op het vlak van erfgoedbehoud en -restitutie, dekoloniale en multiculturele waarden, en muzikale creativiteit. Het project wordt gefinancierd door het Brain 2.0-project van BELSPO, het Belgisch Wetenschapsbeleid (2023-26), en in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.