Signeersessie met auteur Naima Charkaoui

Tot 6 maart 2022 loopt in het AfricaMuseum de expo Mensentuin. Koloniale tentoonstellingen wereldwijd. In dat kader signeert auteur Naima Charkaoui haar boek Racisme: over wonden en veerkracht. Op zaterdag 29 januari van 15u tot 17u kan je haar ontmoeten in de AfricaShop van het museum.

Op woensdag 2 februari neemt ze deel aan de online MuseumTalk Samenleven met/zonder racisme.

Wie is de auteur?

Sinds 2001 werkt Naima Charkaoui rond mensenrechten, ongelijkheid en racisme: eerst meer dan 10 jaar aan het hoofd van het Minderhedenforum, later in de kinderrechtensector en momenteel rond internationale solidariteit. Ze schreef het boek Racisme: over wonden en veerkracht (EPO, 2019), recent ook vertaald naar het Frans als Racisme: une histoire de blessures et de résilience (L'Harmattan, 2021).

Waarover gaat het boek?

Er is iets vreemds aan de hand met het debat over racisme. We discuteren over arbeidsmarkt, onderwijs en huisvesting. We voeren pennentwisten over geschiedenisboeken. We klagen het racisme van de politie aan. Dat is allemaal meer dan terecht en we moeten dat vooral blijven doen. Maar het valt op dat we het nooit over de ondersteuning van de slachtoffers hebben. Alsof je je op een levensgevaarlijk kruispunt zou beperken tot het stellen van structurele eisen voor meer verkeersveiligheid … terwijl wie van zijn sokken wordt gereden nooit een dokter of verpleger te zien krijgt. Dit boek pleit vurig voor meer slachtoffercultuur. Want racisme doét iets met mensen, pepert Naima Charkaoui ons aan de hand van tientallen voorbeelden in. Ze reikt handvatten aan om met de gevolgen om te gaan en focust op veerkracht, weerbaarheid en hoop.

Van 15u tot 17u

In de AfricaShop