Burgerwetenschap voor en met scholen

In deze eerste sessie hebben we twee burgerwetenschapsprojecten onder de loep genomen die zijn ontwikkeld in samenwerking met middelbare scholen in België en Denemarken. Welke transdisciplinaire skills komen aan bod wanneer er gewerkt wordt met leerkrachten en leerlingen? We bespraken dit met Dr. Steven Caluwaerts (onderzoeker en coördinator van het VLINDER-netwerk aan de UGent en het Koninklijk Meteorologisch Instituut van België) en Mette Fentz Haastrup (pedagogisch coördinator van ‘Our History’ aan de Zuid-Deense Universiteit). 
Het VLINDER-netwerk bestaat uit 70 weerstations in zeer uiteenlopende landschappen, in Vlaanderen en in Brussel. De stations werden gebouwd in samenwerking met leerlingen uit secundaire scholen om meteorologische data te verzamelen op plaatsen waar informatie ontbrak. Dit doe-het-zelf-wetenschapsavontuur gaf een aanzet tot samenwerking met universiteiten en gemeenten.
Our History’ is een Deens schoolproject rond burgerwetenschap dat zich richt op thema’s als welzijn, kinderen en het gezin in de periode 1950-2000. De geschiedenis wordt verteld door en gaat over de mensen die in die tijd leefden. Leerlingen worden interviewers die hun eerste stappen zetten in de studie en praktijk van mondelinge geschiedenis.