Nieuwe publicatie: 'Congo en vitrine. Art africain, muséologie et politique. Les musées de Kinshasa et de Tervuren'

Cover Congo en vitrine

De verweven geschiedenis van Kinshasa en Tervuren

De geschiedenis die het Institut des Musées nationaux du Zaïre/Congo en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Tervuren, België) verbindt, is wat auteur Sarah Van Beurden bestudeert in Congo en vitrine. Art africain, muséologie et politique. Les musées de Kinshasa et de Tervuren.

’Dit boek is een must read voor al wie interesse heeft in Congolees cultureel erfgoed en culturele identiteit, collectievorming en de huidige discussie rond restitutie’, aldus Guido Gryseels (Algemeen Directeur Koninklijk Museum voor Midden-Afrika).

De politiek in museumbeleid

In Congo en vitrine onderzoekt Sarah Van Beurden hoe in de late koloniale en post-koloniale periode het bezitten, categoriseren en tentoonstellen van kunst verbonden was met de constructie van culturele authenticiteit en politieke legitimiteit.

Op basis van originele bronnen en getuigenissen analyseert de auteur de politiek in museumbeleid. Ze toont onder meer aan hoe het Institut des Musées nationaux du Zaïre een speerpunt werd van Mobutu Sese Seko's inspanningen om de ‘authentieke’ Afrikaanse cultuur nieuw leven in te blazen. Het boek reconstrueert de debatten tussen de Belgische en Congolese museumprofessionals, en toont daarbij aan hoe de dynamieken van de dekolonisatie zich vertaalden in de museumwereld en internationaal erfgoedbeleid. Tot slot komt de rol van reizende tentoonstellingen voor het genereren van een bloeiende internationale markt in Congolese kunst aan bod.

Een nieuwe geschiedenis van de dekolonisatie van Congo

Vanuit de analyse van het samenspel van politiek, cultuur en museologie biedt Congo en vitrine een nieuwe blik op de dekolonisatie van Congo. Van Beurden schrijft een nieuwe geschiedenis van de dekolonisatie, als een strijd rond culturele categorieën, het bezit van cultureel erfgoed en het recht om culturele identiteiten te definiëren en te representeren.

Dit boek, voorheen gepubliceerd in het Engels (Authentically African. Arts and the Transnational Politics of Congolese Culture, 2015), is een opmerkelijke en door vakgenoten gewaardeerde bijdrage aan het huidige debat rond de dekolonisering van musea, restitutie en het cultuurbeleid voor en na de onafhankelijkheid van de Democratische Republiek Congo.

Het boek is in het Frans vertaald en uitgegeven door het Koninklijk Museum van Midden-Afrika.

Sarah Van Beurden is Belgische en behaalde een licentiaatsdiploma in de geschiedenis aan de KU Leuven. Ze behaalde nadien haar doctoraat in de geschiedenis aan de University of Pennsylvania en is nu associate professor geschiedenis en African Studies aan de Ohio State University.

Sarah Van BeurdenCover
Congo en vitrine. Art africain, muséologie et politique
Les musées de Kinshasa et de Tervuren

Reeks « Studies in Social Sciences and Humanities », n° 180
Uitgever: Koninklijk Museum voor Midden-Afrika
321 p (60 fig.)
In het Frans
ISBN: 978-9-4926-6982-7
Prijs: 35 euro

Beschikbaar in de AfricaShop en in boekhandels (verspreiidng via Exhibitions International, Leuven), of bestel hier.