Rondleiding geschiedenis

voor volwassenen

Tijdens deze boeiende rondleiding gunnen de collecties van het museum jullie een inkijk in de lange geschiedenis van Centraal-Afrika.

Hoewel de muren van het museum kolonisatie ademen, begint het verhaal veel vroeger.
Een fossiele tand van een mensachtige verraadt de oudste aanwezigheid van onze voorouders op het Afrikaanse continent, miljoenen jaren geleden.
De steeds uitdijende menselijke activiteiten in deze regio worden dan weer rijkelijk geïllustreerd aan de hand van gebruiksvoorwerpen, kunstobjecten, wapens en andere (paleo)archeologische vondsten.

Een ervaren gids laat je met behulp van deze indrukwekkende collectie kennismaken met enkele van de machtigste Centraal-Afrikaanse koninkrijken, en bespreekt de ontmoeting en latere handelsrelaties tussen Afrikaanse en Europese heersers vanaf de 15de eeuw.
De internationale slavenhandel staat daarbij centraal.

Vervolgens komt de koloniale periode uitgebreid aan bod, waarbij huidige wetenschappelijke en maatschappelijke inzichten gedeeld worden.

Afsluiten doen we met een blik op het huidige Congo, Rwanda en Burundi, en de uitdagingen en mogelijkheden die deze staten morgen tegemoet gaan.

Volgende zalen komen tijdens deze rondleiding zeker aan bod:

• De lange geschiedenis
  • De koloniale geschiedenis
  • Rijkdommen: een paradox

Kom je met een grote groep? Geen probleem: meerdere groepen kunnen gelijktijdig met deze rondleiding starten.

Heb je meer tijd om te spenderen of ben je nieuwsgierig naar meer? Overweeg dan ook zeker de algemene rondleiding en de rondleiding architectuur.

Wie liever een frisse neus haalt, kan terecht in het aangrenzende park.

Blijf je graag op de hoogte van onze educatieve activiteiten? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Reserveren is nodig

AfricaMuseum