Prijzen ‘Digitalisering voor Ontwikkeling’ 2018 voor een videoplatform, mobiele gezondheidscampagnes en een app voor mobile money

Een online videoplatform met trainingsvideo’s voor boeren, mobiele gezondheidscampagnes via games en een app voor mobile money. Dat zijn de drie laureaten van de Prijs ‘Digitalisering voor Ontwikkeling (D4D)’ in de 2018 editie. Vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo, reikte 4 oktober de prijs D4D – digital for development – uit, een tweejaarlijks initiatief van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika met de steun van de Belgische Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD).

De laureaten

Het online videoplatform Access Agriculture was voor de jury het beste bewezen succesverhaal in de categorie iStandOut. Via trainingsvideo’s in lokale talen leren boeren uit het Zuiden van elkaar over duurzame landbouwtechnologieën.

De app WisePocket, een spin-off van de VUB en de Universidad de Oriente in Santiago de Cuba, kreeg de prijs voor het meest beloftevolle innovatieve idee, in de categorie iStartup. Via interactie en gamification wil deze mobiele app volksgezondheidscampagnes doeltreffender maken, en hun efficiëntie tegelijkertijd meetbaar maken.

De publieksfavoriet in de categorie iChoose was EIGHT, een initiatief dat via onvoorwaardelijke geldtransfers in de vorm van mobiel geld de inwoners van een dorp in Oeganda in staat stelt om zelf actor te zijn van hun verandering.

We zetten één laureaat in de kijker.

Alle genomineerden met Minister Alexander De Croo enGuido Gryseels, Algemeen Directeur van het KMMA