132 jaar later, het mannetje van een spin eindelijk ontdekt

Een wetenschappelijke expeditie onder leiding van het AfricaMuseum in Mayotte heeft voor het eerst het mannetje verzameld van een spinnensoort die meer dan 130 jaar geleden werd beschreven.

picture of a spider (male of Vulsor bidens)

De spin Vulsor bidens (mannetje). © A. Henrard

In 1889 beschreef de Franse arachnoloog en ornitholoog Eugène Simon de spin Vulsor bidens, op basis van een vrouwelijk specimen uit Mayotte.

‘Sinds Simons beschrijving van de soort is slechts één wetenschappelijke expeditie erin geslaagd andere specimens te verzamelen’, zegt Arnaud Henrard, arachnoloog in het AfricaMuseum. ‘Tijdens deze expeditie in 1999, slaagde mijn collega Rudy Jocqué erin verschillende specimens te verzamelen. Maar het mannetje van deze soort bleef onbekend.’

Een expeditie om de spinnen van Mayotte te bestuderen

In 2021 hebben drie onderzoekers van het AfricaMuseum – Didier Van den Spiegel, Aurore Mathys en Arnaud Henrard – op verzoek van de Direction de l'Environnement de l'Aménagement et du Logement (DEAL) van Mayotte een expeditie naar Mayotte ondernomen. Deze expeditie had tot doel de kennis over de spinnen van Mayotte te actualiseren, met het oog op de publicatie van een veldgids over de arachnofauna van het eiland, gepland voor 2024.

‘Ik kende het verhaal van Vulsor bidens en ik was vastbesloten om deze spin te vinden’, zegt de onderzoeker. ‘Wij hebben dus verschillende dagen gezocht, onder meer in Sazilé, de plaats waar mijn collega Rudy Jocqué de soort had gevonden, maar zonder succes. Wij vermoedden dat de soort nachtactief zou kunnen zijn, maar helaas was het onmogelijk om 's nachts op deze plek te werken. De andere plaatsen die we 's nachts op de Combani-berg hebben onderzocht, hebben ook niets opgeleverd.’

photo d'un homme dans une mangrove
Habitat van de spin: de mangrove van Ironi Be, gelegen in het oosten van het eiland Mayotte.

Het mysterie opgelost, dankzij een foto

‘Tegen het einde van ons verblijf liet een collega van de organisatie ECO-MED (Ecology and Mediation) mij foto's zien van spinnen die hij tijdens zijn veldwerk had genomen. Op een van zijn foto's herkende ik onmiddellijk Vulsor bidens.’

‘We gingen naar de plaats waar hij de foto had genomen, een mangrove aan de oostkant van het eiland die 's nachts kon worden geïnspecteerd. We vonden al snel de spin in kwestie, in grote aantallen, ook mannetjes’, legt de onderzoeker uit.

Deze missie naar Mayotte heeft de collecties van het AfricaMuseum verrijkt met verschillende mannelijke en vrouwelijke exemplaren van Vulsor bidens. ‘Dit is des te belangrijker omdat Vulsor bidens de typesoort van het genus is, d.w.z. het is de soort die werd gebruikt om het genus Vulsor te beschrijven. Het is dus belangrijk voor de wetenschap’, besluit Arnaud Henrard.

picture of a spider
Mannelijk specimen van Vulsor bidens.
picture of a spider
Vrouwelijk specimen van Vulsor bidens.