Sharing Past and Future: Strengthening African-European Connections

Naar aanleiding van de heropening van het museum in 2018 organiseerden het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) en het Egmont-Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen de conferentie Sharing Past and Future: Strengthening African-European Connections. Het doel van de conferentie was terug te blikken op het verleden en de toekomstige relaties tussen Afrikanen en Europeanen opnieuw te overdenken. De congresbundel is nu beschikbaar in open access.

Een thematiek die relevanter is dan ooit

De relaties tussen Afrikanen en Europeanen zijn vandaag op een keerpunt beland en vormen het onderwerp van kritisch onderzoek. Europese musea krijgen de vraag om de Afrikaanse culturele objecten die zij in de koloniale periode verworven hebben terug te geven. Bewegingen als Black Lives Matter, die duizenden personen mobiliseren tegen systemische vormen van racisme in Europese gemeenschappen, wijzen ons op de directe link tussen kolonialisme en racisme. Een druk gevoerd debat in de academische wereld zet universiteiten ertoe aan hun educatieve programma’s en de samenwerking op het vlak van onderzoek te dekoloniseren.

Zich terdege bewust van de noodzaak om het verleden te herbekijken en de toekomstige verhoudingen tussen Afrikanen en Europeanen een nieuwe wending te geven, organiseerden het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika en het Egmont-Koninklijk Instituut voor Internationale Betrekkingen in september 2018 een colloquium Sharing Past and Future: Strengthening African-European Connections.

Deze conferentie bood een forum voor meer dan 50 Afrikaanse en Europese universitairen, activisten, kunstenaars, politici en andere sleutelactoren. Ze kregen de gelegenheid op een kritische manier na te denken over hoe Afrikanen en Europeanen op een collectieve en duurzame manier zouden kunnen samenwerken.

De congresbundel beschikbaar in open access

Het KMMA en het Egmont Instituut hebben de conferentiehandelingen nu gepubliceerd in open access.

De grote diversiteit van de bijdragen in dit niet-exhaustieve werk toont aan dat de meningen uiteenlopend zijn wat betreft de restitutiemodaliteiten, de politiek rond de koloniale herinnering, de erfenis van het kolonialisme en de aard van de toekomstige Afrikaans-Europese verhoudingen.

Hoewel de conferentie geen echte antwoorden of duidelijke oplossingen biedt voor de uitdagingen die er worden vastgelegd en herbevestigd, moet elke tekst toch worden gezien als een motivatie en uitnodiging om een bijdrage te leveren tot een echte dekolonisatie, op een kritische manier de bestaande verhoudingen tussen Afrikanen en Europeanen te onderzoeken, en deze banden te herformuleren op basis van gelijkheid, respect en solidariteit.

De teksten in deze publicatie zijn in het Frans of in het Engels.

INHOUDSTAFEL

• Introduction, Colin Hendrickx and Koen Vlassenroot
  • Opening speech, Guido Gryseels
  • Une méthode de partage du passé, Jean-François Bayart
  • L'UNESCO et la question du retour et de la restitution des biens culturels, Lazare Eloundou Assomo
  • Partager le passé et l’avenir : renforcer les liens entre l’Afrique et l’Europe, Abdoul Latif Coulibaly
  • L’Europe : un long passé devant nous, ou bien un futur sans cesse renouvelé? Margarida Calafate Ribeiro
  • Aux sources du nationalisme congolais, Bob Kabamba
  • Accessing archives – Belgium, Karel Velle
  • Accessing archives – Shared responsibilities, Ellen Ndeshi Namhila
  • Congo history – Congo protest, Herbert F. Weiss
  • CONTESTATIONS POLITIQUES EN RDC. Hier, c’était le Blanc qui me faisait peur, aujourd’hui, c’est le président, Jean Omasombo Tshonda
  • How to strengthen African scholarly expertise, Georges Nzongola-Ntalaja
  • L’artivisme comme pouvoir de création et de résilience, Gia Abrassart
  • Renforcer le lien entre l’Afrique et l’Europe, Ganza Buroko
  • La gestion du patrimoine africain en Europe, Hamady Bocoum
  • Dealing with claims for Nazi-looted art and colonial objects, Jos van Beurden
  • Introductory remarks to the panel, The Hon. Alexander De Croo
  • Connecting societies and exploring sustainable forms of (cooperative) development, Bogdan Vanden Berghe
  • L’avenir empoisonné des relations Afrique-Europe, Fred Bauma
  • Refashioning futures: renewing Africa-Europe engagement, Yusuf Serunkuma Kajura
  • Coopération : oser le nécessaire équilibre, Smockey Bombara
  • Partager le passé, connexion dans le futur. Raconteuse d’histoires, An Ansoms
  • Retranscription de l’allocution du ministre Didier Reynders en clôture de la conférence

Het Egmont Institute maakte ook korte video interviews met Andrew Mwenda, Pascal Blanchard, Bob Kabamba, Gia Abrassart, Louise O Fresco, Fred Bauma, Smokey Bambara en Paul Simon Handy.