Het 500ste nummer van het European Journal of Taxonomy is uit!

Op 21 februari 2019 publiceerde het European Journal of Taxonomy zijn 500ste volume online. In de 7 jaar en 5 maanden sinds de allereerste artikel in 2011 heeft EJT 1791 nieuwe taxa (1602 nieuwe soorten) gepubliceerd in 17.400 pagina’s (dus bijna 200 pagina’s per maand).

Het 500ste nummer van het European Journal of Taxonomy is uit!

EJT is een peer-reviewed internationaal wetenschappelijk tijdschrift in beschrijvende taxonomie in de domeinen van zoölogie, entomologie, plantkunde en paleontologie. Vermaard om zijn expertise in taxonomisch onderzoek maakt het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika sinds 2011 deel uit van het consortium van natuurhistorische musea en botanische tuinen die het tijdschrift financieren en uitgeven.

Pionier in open access publicatie

EJT is een pionier in ‘open access’ publicatie. Door in ‘diamond open access’ te publiceren, is alle inhoud gratis toegankelijk is voor iedereen: noch auteurs, noch lezers hoeven te betalen. Commercieel gerunde tijdschriften vragen auteurs soms (hoge) bijdragen om hun artikels in open access te publiceren. EJT hanteert een Creative Commons Attribution Licence (CC BY 4.0), waardoor alle artikels in EJT vrij hergebruikt kunnen worden mits bronvermelding. Sinds een aantal jaren is EJT ook door het consortium CETAF ondersteund.

500 nummers

Voor zijn 500ste nummer publiceert EJT met trots een studie over een nieuw geslacht en drie nieuwe soorten van mangrove naaktslakken van het Indo-Stille Oceaan gebied. De hoofdauteur, Benoit Dayrat en zijn team hebben de hele familie van Onchidiidae herbekeken op een innovatieve manier. Ze gebruikten integratieve taxonomie, en steunden zowel op morfologische als moleculaire gegevens.

Taxonomie: basis voor veel biologische disciplines

Taxonomie is een van de hoofddisciplines van het KMMA sinds zijn oprichting in 1898. Het laat biologen toe om biodiversiteit en evolutie beter te bestuderen en begrijpen. Taxonomisch onderzoek ligt ook aan de basis van vele andere takken uit de biologie. KMMA-biologen publiceerden het voorbije jaar in EJT onder meer over Afrikaanse zoetwatervissen (Cyprinidae) en spinnen (Chummidae en Zodariidae), twee domeinen waarin het museum een grote expertise heeft.